Gapwaves ingår samarbetsavtal med Prototal avseende tillverkning av antenner

2017-05-26
Gapwaves har ingått samarbetsavtal Prototal AB avseende legotillverkning, montering, test och leverans av platta gapvågledarantenner.

Prototal AB är ett modernt svenskt företag med lång erfarenhet inom olika tillverkningsprocesser som kan tillverka och montera de antenner och kringutrustning som våra kunder efterfrågar. Prototal är en välkänd leverantör till ett flertal större kunder inom bland annat bilindustrin och telekomindustrin och är vana att möta stora kunders alla krav.

Samarbetet med Prototal initierades av Gapwaves nuvarande partners Mecdon AB och Tripart AB som är några av de företag som Gapwaves har arbetat med för att utveckla verktyg, metoder och ytbehandlingsteknik för tillverkning av antenner.

Prototal kompletterar Gapwaves unika patent och antennteknik och är en mycket lämplig partner för vår industrialisering och ger oss möjlighet att bygga tillverkningskapacitet i takt med försäljningen.

Detta samarbete är en viktig byggsten i utvecklingen av Gapwaves för att kunna möta våra kunders intresse för våra Gapvågledarantenner för radiolänkar. Prototal har både produktions och monteringskapacitet att möta de volymer vi ser i detta segment de närmaste åren men kan också hjälpa oss med prototypframtagning och verktygstillverkning vilket vi behöver säger Gapwaves VD Lars-Inge Sjöqvist.

Protototal har en bred kundbas och arbetar med flertalet av branschens ledande varumärken. Samarbetet med Gapwaves är mycket intressant för oss och vi glada att bli valda eftersom Gapwaves verkligen jobbar med utveckling och försäljning av framtidens antenn och kommunikationslösningar säger Henrik Lundell VD för Prototal.

Göteborg den 26 maj 2017

Lars-Inge Sjöqvist VD Telefonnummer: 0736 84 03 56 E-post: lars-inge.sjoqvist@gapwaves.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Gapwaves AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 maj 2017 kl. 08:30 CET.

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den ledande leverantören av aktiva antennlösningar. Gapwaves designar, tillverkar och säljer vågledare och antennprodukter baserat på gap-vågledarteknologin. Applikationsområden för bolagets produkter är bland annat aktiva antenner för mobilbasstationer, radiolänkar inom data- och telekom, bilradar, avlyssningssystem och rymdobservatorier.