Kommuniké från årsstämma i Gapwaves AB (publ) den 28 april 2022

2022-04-28
Gapwaves AB (publ) har hållit årsstämma torsdagen den 28 april 2022. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades vid stämman, samtliga beslut har fattats med erforderlig majoritet och i enlighet med inför stämman framlagda förslag.

Fastställande av resultat- och balansräkningen samt ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2021 samt beviljade envar av styrelseledamöterna, styrelsesuppleanten och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2021.

Beslut om disposition beträffande bolagets resultat
Årsstämman beslutade om att till stämmans förfogande stående medel överförs i ny räkning.

Val av styrelseledamöter, styrelsens ordförande och revisor
Styrelsen ska bestå av sex bolagsstämmovalda ledamöter med en suppleant. Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Olle Axelsson, Jonas Ehinger, Torbjörn Gustafsson, Madeleine Schilliger Kildal, Magnus Jonsson och Dietmar Stapel såsom ordinarie styrelseledamöter samt Cécile Schilliger såsom styrelsesuppleant. Mer information om styrelseledamöterna finns att tillgå via bolagets hemsida, www.gapwaves.com.

Jonas Ehinger omvaldes som styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade att bolaget ska ha en revisor utan revisorssuppleant. Årsstämman beslutade att välja revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB (PwC) som bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2023. PwC har meddelat att den auktoriserade revisorn Johan Malmqvist ska vara huvudansvarig revisor.

Fastställande av arvode till styrelsens ledamöter och revisorn
Årsstämman beslutade att arvode till styrelsens ledamöter ska utgå med sammanlagt 1 065 000 kronor, varav 426 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och 213 000 kronor vardera till övriga stämmovalda ledamöter. Inget arvode ska utgå till styrelsesuppleanten eller styrelseledamot som inte är oberoende i förhållande till större aktieägare i bolaget eller styrelseledamot som är anställd i bolaget.

Vidare beslutade årsstämman att arvode ska utgå till revisorn enligt godkänd räkning.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av aktier och/eller emission av teckningsoptioner och/eller emission av konvertibler med eller utan avvikelse från aktieägares företrädesrätt och med bestämmelser om apport, kvittning eller eljest med villkor. Syftet är att ge styrelsen flexibilitet i arbetet med att finansiera och möjliggöra en accelererad expansion och utveckling av koncernen, dess marknad och produkter. Antalet aktier som emitteras får motsvara en utspädning om cirka 15 procent av samtliga aktier i bolaget per dagen för kallelse till årsstämma 2022.

Besluten i sin helhet
De antagna riktlinjerna och besluten i sin helhet finns tillgängliga på www.gapwaves.com.

Robert Nordström, CFO
E-post: