Gapwaves tecknar avtal om försäljning av 28 GHz fasstyrda antennmoduler

2019-12-30
Gapwaves har tecknat sitt första avtal på sin nya 28 GHz fasstyrda antennmodul med Gapwaves japanska återförsäljare Cornes Technologies. Slutkunden är en telekomoperatör i Japan. Antennerna som skall levereras är av den nya typen av produkt som Gapwaves kommer att lansera på Mobile World Congress i Barcelona i februari 2020. Ordervärdet uppgår till ca 0,8 mkr och leverans är beräknad till slutet av första kvartalet 2020.

Cornes Technologies är Gapwaves återförsäljare i Japan och är väletablerade på den japanska marknaden sedan 1861. Cornes Technologies har ett stort nätverk med kundrelationer inom telekom och automotive. Slutkunden är en telekomoperatör som har en offensiv utvecklingsplan för 5G. Antennmodulerna kommer i ett inledande skede att användas i ett testsystem för 28 GHz.

Gapwaves antennlösning med låga förluster medför klara prestandaförbättringar i 5G millimetervågssytem såsom utökad räckvidd alternativt färre aktiva komponenter vilket resulterar i lägre energiförbrukning och reducerad kostnad. Antennmodulen som bygger på Gapwaves vågledarteknologi utgör en av få lösningar på marknaden som möter de prestandakrav som krävs i framtidens telekomnätverk för millimetervågor.

Lars-Inge Sjöqvist, CEO, kommenterar:

”Det är väldigt roligt och en stor framgång att kunna presentera vår första order av 28 GHz antenner innan vi lanserat produkten på marknaden och få möjlighet att integrera teknologin i ett testsystem. Marknaden för 5G och millimetervågor är fortfarande i sin linda och jag är säker på att Gapwaves teknologi kommer att användas i många intressanta lösningar framöver.”

”Cornes Technologies är vår återförsäljare på den japanska marknaden sedan 2017 och det är mycket tillfredsställande att nu se resultatet av vårt långsiktiga samarbete. Japan är en ledande telekommarknad med stora förväntade investeringar i 5G under kommande år där flertalet operatörer kommer att lansera olika 5G-tjänster inför Olympiska Spelen i Tokyo under sommaren 2020.”

Denna information är sådan information som Gapwaves AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 December 2019 kl. 09:10 CET.

Per Andersson, CFO
E-post: per.andersson@gapwaves.com