Gapwaves millimetervågsantenn i NXP’s styrbara 5G-lösning

2019-06-03
Som en del av ett samarbete mellan Gapwaves och NXP kommer en gemensamt utvecklad 5G-lösning att ställas ut av NXP i samband med International Microwave Symposium i Boston i juni. Lösningen som innehåller en aktiv 28 GHz antenn från Gapwaves presenteras tillsammans med NXP’s 5G-kretsar med analog styrning. 5G-lösningen som ställs ut på mässan är en small cell, hot-spot antennlösning utvecklad för användning t ex inomhus och i miljöer med hög koncentration av användare.

För att kunna driva utvecklingen av högprestanda 5G millimetervågslösningar framåt har Gapwaves samarbetat med NXP, en av världens största tillverkare av halvledare. I samband med att NXP visar upp sitt silikon-germanium millimetervågschip för 5G kommer en small cell 5G-lösning med Gapwaves 28 GHz aktiva antenn att ställas ut. Lösningen är en högprestanda small cell, hot-spot antennlösning lämplig för miljöer med hög koncentration av användare eller för användning inomhus.

Antennmodulen visas upp av NXP på International Microwave Symposium i Boston. Gapwaves tekniska chef Thomas Emanuelsson representerar Gapwaves på mässan.

Besök NXP i monter 548.

För ytterligare information om Gapwaves AB se www.gapwaves.com eller kontakta:

Lars-Inge Sjöqvist, VD, Gapwaves
Telefon: +46 (0) 736 84 03 56

Per Andersson, CFO
Telefon: + 46 (0) 709 39 53 27
E-post: per.andersson@gapwaves.com

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission AB

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.

Om NXP
NXP Semiconductors N.V. (NASDAQ: NXPI) skapar lösningar som möjliggör säkra uppkopplingar för en smartare värld. Baserat på expertis inom högpresterande mixed-signal elektronik leder NXP utvecklingen inom områden såsom uppkopplade fordon, cybersäkerhet, bärbara enheter och Internet of Things. NXP har verksamhet i över 30 länder och rapporterade intäkter om 9,41 Bn USD 2018.