Gapwaves ingår licensavtal med ledande företag inom aktiv säkerhet

2019-07-02
Gapwaves har ingått ett licensavtal inkluderande teknologitransfer, utvecklingstjänster och royalty för antenner till bilradar. Motparten är Veoneer, en världsledare inom aktiv säkerhet och en av de största globala leverantörerna av bilradar. Avtalet förväntas ge Gapwaves betydande långsiktiga intäkter utöver en licensavgift.

Licensavtalet ger Veoneer rätt att använda Gapwaves immateriella rättigheter (”IPR”) för utveckling, marknadsföring och tillverkning av antenner till bilradarprodukter. För denna rättighet erhåller Gapwaves en licensavgift samt en rörlig avgift, royalty, per tillverkad enhet.

Gapwaves VD, Lars-Inge Sjöqvist kommenterar:

”Vi är väldigt glada över detta avtal och att vi nu skapar möjlighet för Gapwaves vågledarteknologi att integreras hos ytterligare en av världens största tillverkare av bilradar. Det är en bekräftelse på fördelarna med vår teknologi och den skillnad vi skapar jämfört med traditionella teknologier”.

”Gapwaves långsiktiga mål är att generera intäkter från volymförsäljning av antenner. Med detta avtal ger vi en av marknadsledarna möjligheten att använda effektiva vågledarbaserade antenner för kommande versioner av bilradar. Avtalet skapar en god grund för stabila långsiktiga intäkter. Uppgörelsen är också ett bevis på att teknologin kan användas av konkurrerande bolag vilket skapar möjligheter för Gapwaves vågledarteknologi att bli en standard i framtida bilradarantenner”.

Drivet av utvecklingen inom aktiva säkerhetssystem (ADAS) har fordonsindustrins krav på radarlösningar ökat. Radar inom fordonsindustrin används idag för t ex adaptiva farthållare och döda vinkel-varnare men förväntas i framtiden få fler användningsområden. För att få fem stjärnor i Euro NCAP’s tester förväntas fordon från 2020 att behöva vara utrustade med automatiska bromssystem som kan upptäcka mindre objekt, t ex motorcyklar eller cyklister, i hög fart. Gapwaves vågledarteknologi erbjuder möjligheter till en effektiv antenn med låga förluster för millimetervågsradar på 77GHz som kan erbjuda större upptagningsområde och bättre prestanda (faktor 2 i både sändare och mottagare) än dagens kretskortbaserade lösningar.

Denna information är sådan information som Gapwaves AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 juli 2019 kl 08:30 CET.

För ytterligare information se Gapwaves ABs hemsida www.gapwaves.com eller kontakta:

Lars-Inge Sjöqvist, VD

Per Andersson, CFO
Telefonnummer: 0709 395 327
E-post: per.andersson@gapwaves.com

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission
Telefon: +46 (0)8 503 000 50
E-post: ca@gwkapital.se
www.gwkapital.se

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.