Gapwaves inbjudna som talare vid ETSI’s konferens om miljömål för 5G

2017-11-20
Gapwaves tekniska chef Thomas Emanuelsson kommer att tala om energieffektivitet och fördelarna med Gapwaves teknologi vid ETSI’s konferens om miljömål och miljöstandarder för 5G i Frankrike den 23 november. ETSI (European Telecommunications Standards Institute) är den organisation som sätter globala standarder för kommunikationsteknologier inom fast och mobil kommunikation.

ETSI’s konferens om miljömål för 5G handlar om hur standardiseringen av 5G ska utformas för att på bästa sätt ta hänsyn till miljö i allmänhet och energieffektivitet i synnerhet. Inbjudna till konferensen är ett antal personer från hela världen som representerar systemleverantörer, teleoperatörer, forskare, standardiseringsorgan och underleverantörer till telekomindustrin. Centralt för konferensen är att skapa samsyn mellan de miljömål som måste tas hänsyn till vid standardisering av 5G-nät och att bidra till utvecklingen av standardisering inom området.

Gapwaves har blivit inbjudna direkt av ETSI’s programkommitté för att presentera vår teknologi och hur den kan bidra till bättre miljö och lägre energiförbrukning. Telekommunikation står idag för ca 3% av världens energiförbrukning och att använda dagens tekniker för dataöverföring i 5G-hastigheter skulle innebära ännu högre energiförbrukning. Gapwaves teknologi byggd på lång forskning på Chalmers Tekniska Högskola innebär att man kan bygga vågledarstrukturer med låga förluster utan att ge avkall på producerbarhet vilket leder till hög prestanda till mycket rimliga kostnader. De låga förlusterna leder till reducerad energiförbrukning och höjd prestanda för systemet. Vid de höga frekvenser som krävs för 5G-hastigheter är det vitalt att upprätthålla räckvidden utan att öka effekten. Teknologin innebär också att man kan på ett effektivt sätt kan styra antennloben mot den enskilda användaren. Aktiva antenner för 5G byggd på Gapwaves patenterade teknologi uppvisar just dessa prestanda i simuleringar.

”För att 5G ska kunna bli verklighet är det helt avgörande att frågan runt energiförbrukning löses. Att använda dagens teknik och öka effekten är helt enkelt inte möjligt då energiförbrukningen, miljöpåverkan och därmed kostnaden skulle bli alldeles för hög. Gapvågledarteknologin som är grunden i Gapwaves aktiva antenner är en direkt lösning på detta problem” säger Thomas Emanuelsson, teknisk chef på Gapwaves.

”Det är fantastiskt roligt att vi blir inbjudna av ETSI och att man uppmärksammat vår teknologi och de fördelar den har gällande energieffektivitet. Vi hoppas genom att delta kunna vara med och påverka utformningen av standarder för framtidens 5G-nät” säger Lars-Inge Sjöqvist, VD på Gapwaves.

För mer information om konferensen se:

Göteborg den 21 november 2017

För ytterligare information se Gapwaves ABs hemsida www.gapwaves.com eller kontakta VD Lars-Inge Sjöqvist.