Gapwaves delårsrapport oktober-december 2021: Ökad omsättning och nya kunder

2022-02-17
Gapwaves verksamhet fortsätter att utvecklas positivt och omsättningen för fjärde kvartalet är omkring fyra gånger högre jämfört med samma period föregående år vilket är ett resultat av fler kunder och fler utvecklingsprojekt. Omsättningen för perioden oktober-december 2021 uppgick till 9,0 MSEK (1,9 MSEK).

De mest framträdande händelserna under kvartalet och det största intresset för Gapwaves teknologi ser vi fortsatt inom radar till fordonsindustrin. Med hjälp av Gapwaves unika vågledarteknologi löser vår antenn, problem som branschen länge har kämpat med.

Att Gapwaves nu är en etablerad, ledande leverantör av radarantenner bekräftas av nya ordrar från Hella samt icke namngiven Tier 1 och techgiganten. Vidare har fokus under kvartalet varit att leverera i övriga pågående kundprojekt samt fortsatta leveranser till Uhnder och Smartmicro.

Ny megatrend gagnar vår teknik
USA är den marknad som växer snabbast just nu avseende robottaxi, automona lastbilar och fordon för såväl korta som långa varutransporter. En ny marknad växer fram vid sidan av den traditionella fordonsindustrin. Denna marknad består av nya innovativa företag, stora techbolag och e-handelsbolag som efterfrågar Imaging radar till sina självkörande system. En marknad där Gapwaves högpresterande och robusta vågledarantenner är en avgörande komponent.

Fjärde kvartalet: 1 oktober – 31 december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 9,0 MSEK (1,9 MSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till –8,9 MSEK (-11,3 MSEK)
  • Periodens resultat uppgick till –9,1 MSEK (-13,5 MSEK) vilket motsvarar -0,30 SEK (-0,49 SEK) per aktie
  • Periodens kassaflöde var –7,8 MSEK (-7,2 MSEK) och likvida medel vid periodens slut uppgick till 211,2 MSEK (77,9 MSEK)

Helår 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 34,9 MSEK (16,3 MSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till –36,2 MSEK (-42,0 MSEK)

VD Lars-Inge Sjöqvist kommenterar rapporten:
”Vi har under perioden sett ett ökat intresse för vår teknologi, nya beställningar från redan befintliga kunder samt ett inflöde av nya intressanta företag inom AV-tech (Autonomous Vehicles). Vi är på god väg att nå vårt långsiktiga mål; att Gapwaves antennteknologi skall bli standard för antenner till radar inom fordonsindustrin. Väl där kommer det att generera stora intäkter under lång tid. Som VD i Gapwaves är jag väldigt stolt över att få vara en del av detta och ser fram emot alla spännande aktiviteter vi har planerat för 2022.”

För ytterligare information kontakta:
Lars-Inge Sjöqvist, VD
Telefonnummer:

Robert Nordström, CFO
E-post: robert.nordstrom@gapwaves.com

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission
Telefon: +46 (0)8 503 000 50
E-post: ca@gwkapital.se
www.gwkapital.se

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.

Gapwaves aktie (GAPW B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Denna information är sådan som Gapwaves AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-17 08:30 CET.