Gapwaves delårsrapport juli-september 2021, Stark utveckling och framflyttade positioner

2021-11-10
Gapwaves verksamhet fortsätter att utvecklas positivt och den starka försäljningsutvecklingen från första halvåret fortsätter även i tredje kvartalet. Omsättningen för perioden juli-september 2021 uppgick till 8,5 MSEK (2,6 MSEK).

Det största intresset för Gapwaves teknologi ser vi fortsatt inom radar till aktiv fordonssäkerhet, "last mile delivery” och trafikövervakning. Drivet av utvecklingen av mer avancerade aktiva säkerhetssystem och automatiserade fordon förväntas marknaden för fordonsradar och radarsensorer med högre upplösning och räckvidd att öka kraftigt de närmaste åren. Förväntan är att det kommer öka efterfrågan på Gapwaves innovativa teknik, eftersom den möjliggör väsentligt förbättrad prestanda och kostnadsfördelar.

Volymleveranser och intensifierade diskussioner
Vi ser ett ökat inflöde av uppföljningsordrar och nya projekt från befintliga kunder där projekten ökar i såväl omfattning som värde. Vidare ser vi ett ökat intresse från nya aktörer, som delvis är ett resultat av publiciteten kring affären med HELLA.

Intäkterna har stigit med över 200% jämfört med samma period föregående år, vilket delvis är ett resultat av stora leveranser av avancerade högupplösta 77 GHz radarantenner till Uhnder, Smartmicro och den techgigant som vi arbetat med sedan 2020. Dessa antenner är alla monterade och sluttestade i vår egen produktionsanläggning i Göteborg. Totalt har vi levererat över 14 000 antenner till våra kunder vilket bekräftar vår interna produktionskapacitet.

Under kvartalet har Uhnder beställt nya projekt. Utöver robotiserade transporter väljer de nu också att utveckla en 77 GHz antenn avsedd för fordonsradar baserad på Gapwaves teknologi. Parallellt med prototyptillverkningen av denna antenn förs diskussioner om ett industrialiseringsprojekt med syfte att kvalificera antennen för högvolymsleveranser till fordonsindustrin.

Vidare har vi inlett ett nytt samarbete med ytterligare en Tier 1, en av de världsledande leverantörerna till fordonsindustrin, som länge stått högt upp på vår önskelista. Under kvartalet har kunden beställt tre parallella projekt med syfte att ta fram en mer avancerad och komplex antenn för en högupplöst fordonsradar. Kunden är nöjd med utfallet så här långt och bekräftar att de ser Gapwaves vågledarantenner som en avgörande komponent för nästa generations radarmoduler.

Samarbetet med HELLA, i syfte att ta fram nästa generations hörnradar, löper enligt plan och efter periodens utgång erhölls en ny order. Ordern är en uppföljning på tidigare 77 GHz fordonsradar projekt. Prototyperna som produceras kommer att uppfylla antennspecifikationen för den slutliga högvolymprodukten.

Baserat på att vi nu har levererat över 14 000 antenner och att flera av våra kunder inlett diskussioner om långsiktiga avtal för högvolymsscenarion känner vi att framtiden ser positiv ut. Gapwaves är på god väg att ta steget från att vara en prototypleverantör till att ingå fler långsiktiga avtal med globala leverantörer till fordonsindustrin och andra radarapplikationer.

Fortsatt intresse från telekommarknaden
Vi fortsätter att bevaka utrullningen av 5G på millimetervågor och står redo när det tar fart. Drivet av utvecklingen av ”smart cities”, automatiserade fordon och 5G/6G på högre frekvenser är det vår tro att vi kommer att se ett ökat intresse för Gapwaves teknologi inom en snar framtid. Vi är i tät dialog med den del av marknaden som ligger i framkant av kommersialiseringen av 5G och de kunder som fortsätter utvärdera Gapwaves 5G moduler. Bland annat fick vi efter periodens utgång en order på två evalueringskit avseende 28 GHz Phased Array Antennas ifrån den japanska distributören Cornes.

Ett annat spännande område som vi utforskar är satellitkommunikation där Gapwaves ingår i ett Vinnovafinansierat forskningsprojekt tillsammans med bland annat Forsway och Satcube i syfte att utveckla nästa generations satelitterminal.

Långsiktiga strategier följs
Gapwaves strategiska plan ligger fast och vi har under årets tre första kvartal lagt en stabil grund för att avsluta året i en fortsatt positiv utveckling. Vi följer vår långsiktiga strategi att göra Gapwaves teknologi till standard för vågledarbaserade antenner och att bygga upp en bred och diversifierad kundbas som väljer Gapwaves antennteknik för sina produkter.

Ett område som vi som bolag följer extra noga är utvecklingen inom nästa generations radar. För de högre nivåerna av automatiserade fordon krävs extremt högupplösta Imaging Radars, en sensor som är vital i självkörande fordon. För denna sorts radarsensor ser vi en ny marknad ta form där en vågledarantenn kommer att vara nödvändig för ett högpresterande system.

Tredje kvartalet: 1 juli – 31 september 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 8,5 MSEK (2,6 MSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till –9,4 MSEK (-12,6 MSEK)
  • Periodens resultat uppgick till –9,2 MSEK (-12,6 MSEK) vilket motsvarar -0,30 SEK (-0,45 SEK) per aktie
  • Periodens kassaflöde var –12,4 MSEK (-12,8 MSEK) och likvida medel vid periodens slut uppgick till 219 MSEK (85 MSEK)

VD Lars-Inge Sjöqvist kommenterar rapporten:
”Vi ser ett ökat intresse för vår teknik under hela perioden och under de sista veckorna levererade vi ca 500 prototypantenner till några av våra kunder. Efter perioden har vi levererat ytterligare 1 200 antenner till våra kunder. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare på Gapwaves som bidragit till vad vi åstadkommit under årets tredje kvartal. Som VD för Gapwaves är jag väldigt tacksam över att få vara en del av detta team och att tillsammans ta ytterligare steg in i den megatrend som industrin för aktiv fordonssäkerhet och automatiserade fordon utgör.”

Rapporten i sin helhet kan laddas ner här.

Denna information är sådan som Gapwaves AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-10 08:29 CET.