Gapwaves delårsrapport januari-mars 2020: Starkt kvartal utan störningar

2020-04-29
Första kvartalet 2020 var bolagets starkaste hittills drivet av en kombination av order på 5G 28 GHz antenner, antennprototyper till 77 GHz bilradar och licensintäkter. Under kvartalet erhölls även en utvärderingsorder från en ny Tier 1 kund, ZF Friedrichshafen AG samtidigt som ett samarbete med Uhnder Inc, en amerikansk chipleverantör, inleddes. Omsättningen för perioden januari-mars 2020 uppgick till 6,5 mkr (1,3 mkr).

Per slutet av april har Gapwaves inte drabbats av några uppskjutna eller försenade projekt som kan kopplas till covid-19 även om det finns en osäkerhet i marknaden. Försäljningsmöjligheterna i andra kvartalet har hittills inte påverkats och bolagets uppfattning är att snäva tidplaner kopplat till produktlanseringar gör att man vill prioritera utvecklingsprojekt inom bilradar. Inom telekom har inga signaler erhållits om att 5G-utvecklingen på millimetervågsfrekvenser påverkats av covid-19.

Gapwaves ledning följer noga marknadsutvecklingen och är redo att vidta åtgärder för att anpassa verksamheten. Vid utgången av april är verksamhetsplanen för 2020 oförändrad och möjligheterna för försäljning av prototyper för utvärdering till nya kunder anses vara goda precis som möjligheterna att ta etablerade relationer in i avtal om långsiktig produktförsäljning eller licensavtal.

Första kvartalet: 1 januari – 31 mars 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 6,5 mkr (1,3 mkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,7 mkr (-12,4 mkr)
  • Periodens resultat uppgick till -7,8 mkr (-12,5 mkr) vilket motsvarar -0,29 kr (-0,51 kr) per aktie
  • Periodens kassaflöde var -6,4 mkr (-10,3 mkr) och likvida medel vid periodens slut uppgick till 103,0 mkr (62,1 mkr)

VD Lars-Inge Sjöqvist kommenterar rapporten:

”Vi inledde 2020 starkt med en ny utvecklingsorder på 77 GHz bilradar från den Tier 1 kund vi tidigare arbetat med. Under kvartalet fick vi också viss utdelning på de investeringar i säljaktiviteter vi gjorde under hösten 2019 genom en utvärderingsorder från en ny kund inom automotive, ZF, och ett samarbete med amerikanska Uhnder.”

”Trots att Mobile World Congress som var tänkt att hållas i februari ställdes in har vi fått god respons på den uppdaterade 28 GHz 5G-antenn som lanserades under kvartalet. Genom denna produkt visas tydligt Gapwaves fördelar jämfört med andra teknologier, fördelar som nu bekräftats genom de antenner vi levererat till japanska Cornes Technologies under första kvartalet 2020”.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner här.

Denna information är sådan information som Gapwaves AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 april 2020 kl. 08:30 CET.

Per Andersson, CFO
E-post: per.andersson@gapwaves.com