Beslut vid Gapwaves AB:s årsstämma 2021

2021-04-29
Gapwaves årsstämma den 29 april 2021

Mot bakgrund av den pågående coronapandemin och i syfte att minska risken för smittspridning hölls stämman genom poströstning, utan möjlighet till fysiskt deltagande, med stöd av tillfälliga lagregler.

Årsstämman fastställde framlagda resultat- och balansräkningar samt beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna, styrelsesuppleanten och verkställande direktören. Härutöver fattades nedan nedanstående beslut.

Val av styrelse
Till styrelseledamöter omvaldes Olle Axelsson, Jonas Ehinger och Torbjörn Gustafsson. Jan Wäreby och Cécile Schilliger har avböjt omval som ordinarie styrelseledamöter. Därför nyvaldes Madeleine Schilliger Kildal (för närvarande styrelsesuppleant) till ordinarie styrelseledamot, och Cécile Schilliger till styrelsesuppleant. Därutöver nyvaldes Magnus Jonsson som styrelseledamot. Jonas Ehinger omvaldes till styrelsens ordförande.

Arvode till styrelsen
Styrelsearvode beslutades att utgå med tre inkomstbasbelopp motsvarande 204 600 kronor till envar styrelseledamot och sex inkomstbasbelopp motsvarande 409 200 kronor till styrelseordförande. Inget arvode ska utgå till styrelsesuppleant eller styrelseledamot som inte är oberoende i förhållande till större aktieägare i bolaget.

Val av revisor
Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB för tiden intill slutet av nästa årsstämma. KPMG AB har meddelat att auktoriserade revisorn Sven Cristea fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Vinstdisposition
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning lämnas och de till årsstämmans förfogande stående medel överförs i ny räkning.

Ändring av bolagsordningen
I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om införande av en ny § 10 i bolagsordningen i syfte att möjliggöra för styrelsen att tillåta fullmaktsinsamling och poströstning i samband med bolagsstämma i enlighet med aktiebolagslagens bestämmelser.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission. Styrelsen är bemyndigad att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, inom de gränser som anges i bolagsordningen, besluta om nyemission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner. Sådant emissionsbeslut ska kunna fattas med bestämmelse om apport, kvittning eller kontant betalning. Emission med stöd av bemyndigandet ska medföra rätt att teckna sig för respektive omvandla till aktier i bolaget, motsvarande högst 15 procent av bolagets aktiekapital.

Införande av ett långsiktigt incitamentsprogram för bolagsledning och anställda

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa ett incitamentsprogram för bolagsledning och anställda. Beslutet innefattade även beslut om en riktad emission av teckningsoptioner till bolaget och överlåtelse av teckningsoptioner till deltagarna i incitamentsprogrammet.

Införande av ett långsiktigt incitamentsprogram för vissa styrelseledamöter

Stämman beslutade, i enlighet med aktieägares förslag, att införa ett incitamentsprogram för vissa styrelseledamöter. Beslutet innefattade även beslut om en riktad emission av teckningsoptioner till bolaget och överlåtelse av teckningsoptioner till deltagarna i incitamentsprogrammet.

För ytterligare information se Gapwaves ABs hemsida www.gapwaves.com eller kontakta: